1403/04/01

نحوه تمیز کردن یک زخم جزئی: 9 نکته قدم 25

تمیز کردن یک زخم جزئی به درستی برای جلوگیری از عفونت و بهبود سریعتر بسیار مهم است. در اینجا مراحلی وجود دارد که هنگام تمیز کردن زخم جزئی باید رعایت کنید:

مرحله 1: دستان خود را بشویید
قبل از لمس زخم، ضروری است که دستان خود را کاملا با آب و صابون بشویید. این مرحله به حداقل رساندن خطر ورود باکتری یا سایر مواد مضر به زخم کمک می کند.

مرحله 2: وسایل را جمع آوری کنید قبل از شروع فرآیند تمیز کردن زخم، تمام لوازم مورد نیاز را جمع آوری کنید. این شامل دستکش استریل، حوله تمیز یا پد گاز، محلول ضد عفونی کننده یا صابون ملایم، آب تمیز، بانداژ چسب و هرگونه پماد یا کرم تجویز شده است.

مرحله 3: کنترل خونریزی
اگر زخم در حال خونریزی است، فشار ملایمی را با استفاده از یک پارچه تمیز یا پد گاز برای کنترل خونریزی اعمال کنید. بالا بردن ناحیه زخمی بالاتر از سطح قلب نیز می‌تواند به کاهش جریان خون کمک کند.

مرحله 4: زخم را تمیز کنید زخم را به آرامی با آب تمیز بشویید تا هرگونه کثیفی یا زباله از بین برود. برای این منظور می‌توانید از یک سرنگ یا جریان ملایم آب از شیر آب استفاده کنید. از مصرف پراکسید هیدروژن، الکل یا ید خودداری کنید زیرا ممکن است بهبود زخم را به تاخیر بیندازند.

مرحله 5: از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنید در صورت توصیه یک متخصص مراقبت های بهداشتی، از محلول ضد عفونی کننده مانند کلرهگزیدین یا پوویدون-یدین برای کمک به ضد عفونی کردن زخم استفاده کنید. از یک پنبه تمیز یا گاز استریل آغشته به محلول استفاده کنید و به آرامی آن را روی زخم بمالید.

مرحله 6: زباله ها را بردارید زخم را به دقت از نظر وجود هرگونه زباله باقیمانده مانند کثیفی، شیشه یا ترکش بررسی کنید. از موچین های استریل شده برای خارج کردن این اجسام خارجی به آرامی استفاده کنید. اگر در مورد برداشتن هر جسمی مطمئن نیستید، به دنبال کمک پزشکی باشید.

مرحله 7: از یک پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید پس از تمیز کردن زخم، یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک بمالید تا از عفونت جلوگیری شود. این مرحله به ویژه برای زخم هایی که مستعد آلودگی هستند، مانند بریدگی ها یا خراش هایی که در خارج از منزل ایجاد می شود، مهم است.

مرحله 8: روی زخم را بپوشانید با پوشاندن آن با باند یا پانسمان چسب استریل، از زخم تمیز شده محافظت کنید. اطمینان حاصل کنید که باند به اندازه کافی بزرگ است که کل زخم را بپوشاند و کمی فراتر از لبه ها باشد. بانداژ را روزانه یا طبق دستور یک متخصص مراقبت های بهداشتی تغییر دهید.

مرحله 9: علائم عفونت را پایش کنید
در طول فرآیند بهبود زخم را به دقت زیر نظر داشته باشید. مراقب علائم عفونت مانند افزایش درد، قرمزی، تورم، تشکیل چرک یا تب باشید. در صورت بروز هر یک از این علائم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید هنگام تمیز کردن زخم های جزئی در نظر بگیرید:

  1. همیشه زخم را به آرامی تمیز کنید تا از آسیب یا درد بیشتر جلوگیری کنید.
  2. از استفاده از مواد شیمیایی خشن یا ضد عفونی کننده های قوی خودداری کنید، مگر اینکه به طور خاص توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی توصیه شده باشد.
  3. اگر زخم عمیق، شکاف یا ناشی از گاز گرفتن حیوان است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  4. برای زخم‌هایی که دارای اشیاء جاسازی شده یا خونریزی بیش از حد هستند، سعی نکنید خودتان اجسام را بردارید و فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.
  5. زخم را تا آنجا که ممکن است خشک نگه دارید تا بهبودی سریع‌تر انجام شود.
  6. از برداشتن دلمه ها یا کندن پوست در حال بهبودی خودداری کنید زیرا می‌تواند روند بهبودی را به تاخیر بیندازد و خطر عفونت را افزایش دهد.
  7. اگر در مورد وضعیت واکسیناسیون کزاز نگرانی دارید، برای توصیه های مناسب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
  8. دستورالعمل‌های خاص ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود را در مورد مراقبت از زخم و تغییر پانسمان دنبال کنید.

به یاد داشته باشید، این مراحل برای زخم های جزئی در نظر گرفته شده است که می توان آنها را در خانه مدیریت کرد. اگر در مورد شدت زخم یا پیشرفت بهبودی خود تردید یا نگرانی دارید، برای ارزیابی و درمان مناسب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 


فرم در حال بارگذاری ...